Wednesday, September 30

what u DID u get back

Pernah tak dengar lagu ni..(tajuk di atas)..kalo x silap aku Scorpion yg nyanyi...Hubby pun sering ingt ayat ni sebagai satu peringatan daripada gurunya semasa di sekolah dulu...dan aku..hanya ingin mengatakan ia adalah 1 hakikat yang kana terjadi atas ape yang telah kita lakukan..tak kiralah sesuatu yang baik atau tak berapa nak baik.
Ceritanya mcmni...erm..lps dah seminggu beraya di dua buah negeri, aku balik ke negeri ketiga kau...pulau pinang yang tak indah..yang berjerebu..wah!..peristiwanya berlaku pada malam isnin..aku dgn housemate plan nak kuar mkn sb kt umah dah xde stok..mklumlah baru balik dr kampung...sebaik je kami keluar dari kawasan rumah, ade seorang pakcik sekat kami..pak cik tu pakai baju melayu warna hijau pekat, pakai songkok, ade bau minyak attar sket..uh!! pening! (aku memang xtahan bau minyak attar)..dia sekat kami sebab nak mintak tolong...sketsanya sprti di bawah:
PC: Dik, kejap dik, pakcik nak minta tolong ni..
A : Knp pakcik? nak tolong ape?
PC: macmni, rantai tayar mto pakcik putus, pakcik duk kat blok J, pakcik baru balik smbhyg kat masjid depan nu.. Boleh pakcik pinjam 20 rgt sb pakcik dtg masjid tak bawak beg duit. Tolong la dik.
KA: Tapi pakcik, kami nak g makan ni.
PC: Tolong la dik, pakcik tak tipu.memang la sekarang ni ramai org yang menipu.tapi pakcik ta tipu ni.adik bg pinjam dlm 20 minit pakcikbalik rumah ambik duit dan kita jumpa balik kat sini.
A : Ermm..moto pakcik mane?
PC: Ada kat masjid..bla...bla...bla......
...lps tu aku pun bg la pinjam..aku rm10..kawan aku RM10 dan tgu punye tgu...xde pun pakcik tu dtg byr duit kami....
aku ngn kawan aku sbnrnye berbelah bg antara nak tolong ke tak..kalo tak tolong nanti kesian kot2 pakcik tu memang dalam kesusahan...dan akibat drpd rase kesian sesama umat manusia, kami tertipu...sbnrnya aku tak kisah dgn RM 10 tu...tapi terkilan sb masih ada org yang tak tahu balasan tuhan, mencari duit dgn cara menipu..dengan cara meraih simpati..aku nak pesan lah...ape2 je yang kita lakukan, pastu ada balasan. mcm pakcik tu la...dia tipu kami, tak mustahil nanti rantai moto dia putus betul2..pastu putus pulak tengah2 jalan, pulak ade lori laju langgar dia..haaaa....kan dah kejam dah contoh tu...yang pasti..sesape yang de pernah wat gtu, henti2 kanlah sblum balasan ALLAH datang.
Dan..
lpas drpada peristiwa ni, aku dah serik nak jadi baik tolong org dalam kesusahan...melainkan org tu betul2 boleh bg bukti dia dlm kesusahan..
PS: pakcik, kalo pakcik bace blog saye ni, pakcik boleh je tinggalkan comment kat bawah tu..huh!! WHAT U DID, U GET BACK PAKCIK!

0 orang cakap: